Aus den EASA OPS regulations:
OPS 1.255 Fuel policy
[...]
(c) An operator shall ensure that
the pre-flight calculation of usable fuel required for a flight includes:
1. Taxi fuel; and
2. Trip fuel; and
3. Reserve fuel consisting of:
(i) contingency fuel (see OPS 1.192); and
(ii) alternate fuel, if a destination alternate aerodrome is required. (This does not preclude selection of the departure aerodrome as the destination alternate aerodrome); and
(iii) final reserve fuel; and
(iv) additional fuel, if required by the type of operation (e.g. ETOPS); and
4. extra fuel if required by the commander.
Appendix 1 to OPS 1.255 further explains what is expected in term of final reserve:
1.5. Final reserve fuel, which shall be:
(a) for aeroplanes with reciprocating engines, fuel to fly for 45 minutes; or
(b) for aeroplanes with turbine engines, fuel to fly for 30 minutes at holding speed at 1 500 ft (450 m) above aerodrome elevation in standard conditions, calculated with the estimated mass on arrival at the destination alternate aero drome or the destination aerodrome, when no destination alternate aerodrome is required.
1. und 2. versteht sich denke ich,
3. (i) ist ein Konservatismus (z.B. falls unerwartet Gegenwind auftritt) - es sind 5 % des Trip fuels oder 5 min. Flug in 1500 ft, je nachdem, welche Zahl größer ist
3. (ii) versteht sich denke ich auch, fuel bis zum Ausweichflughafen
3. (iii) sind fuel für 30 min. in 1500 ft Höhe
3. (iv) weiß ich leider keine Werte für
4. zusätzliche Menge, die im Ermessen des Kapitäns liegt.
Ich halte die 2 Stunden für etwas zuviel, aber vielleicht kommt es auch ungefähr hin.